تظاهرات در حمایت از قاضی پرونده دوران فرانکو

گروه ها و سازمان های حقوق بشری و احزاب چپگرا از قاضی گارزون حمایت کرده اند
توضیح تصویر، هزاران نفر در زمان زمامداری ژنرال فرانکو ناپدید شدند

هزاران نفر در مادرید و شهرهای مختلف اسپانیا در حمایت از بالتازار گارزون، قاضی بلندپایه اسپانیایی که به سوء استفاده از قدرت در پرونده رسیدگی به جنایات دوران حکومت ژنرال فرانکو متهم شده، دست به تظاهرات زدند.

این قاضی اسپانیایی به خاطر صدور کیفرخواست علیه اسامه بن لادن و ژنرال آگوستو پینوشه و پیگیری جنایات دوران جنگ داخلی اسپانیا مشهور است.

دیوان عالی اسپانیا قاضی بالتازار گارزون را متهم به سوء استفاده از قدرت در تحقیقاتش در زمینه جنایات دوران جنگ داخلی این کشور کرده است.

گروه ها و سازمان های حقوق بشری و احزاب چپگرا از این قاضی حمایت کرده اند اما گروه های دست راستی از جمله فالانژها، حزب فاشیست اسپانیا دست به تجمعات کوچکی علیه قاضی گارزون زده‌اند.

'دوران تیره و تار'

احزاب سیاسی اسپانیا در هنگام دوران انتقال به دموکراسی طی سال های ۱۹۷۰ میلادی قرار بر این گذاشتند تا هیچ کس را برای جنایات دوران جنگ داخلی و پس از آن مسئول ندانند.

هزاران نفر در زمان زمامداری ژنرال فرانکو ناپدید شدند. بسیاری از این افراد در دوران جنگ داخلی اعدام شدند و یا پس از پایان جنگ داخلی توسط هواداران ملی گرای ژنرال فرانکو به قتل رسیدند.

اتهام متوجه قاضی گارزون این است که او عامدانه، بدون داشتن صلاحیت کاری، تحقیقات در این زمینه را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد. او این اتهام ها را تکذیب کرده و گفته است هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.

بالتازار گارزون، در اکتبر سال ۲۰۰۸ به دنبال مخالفت گروهی از دادستانان و قضات اسپانیایی، تحقیقات گسترده درباره ناپدید شدن هزاران نفر از مردم این کشور در دوران حکومت ژنرال فرانکو را متوقف کرد.

او دستور نبش قبر فوری گورهای دسته جمعی دوران جنگ داخلی را داده بود.

قاضی بالتازار گارزون
توضیح تصویر، قاضی گارزون در پرونده های مربوط به جنایات جنگی و تروریسم فعال بوده است

هم اکنون تحقیقات در مورد ناپدید شدن افراد توسط دادگاه های منطقه ای صورت می گیرد و تحلیلگران معتقدند که در این شرایط احتمال پیگرد فردی وجود ندارد.

قاضی بالتازار خواهان آن بود تا با جمع آوری اطلاعات در این زمینه، تصمیم بگیرد که آیا افراد مسئول در این کشتارها را باید تحت پیگرد قرار دهد با خیر.

منتقدان آقای بالتازار در آن زمان گفتند که تلاش او برای تحقیقات بیشتر درباره دوران فرانکو، عفو اعلام شده توسط احزاب سیاسی اسپانیا پس از مرگ فرانکو را نقض می کند.

آمار رسمی در مورد تعداد کشته شدگان این دوران در اسپانیا وجود ندارد اما آمار غیر رسمی میان سی تا پنجاه و پنج هزار نفر متغیر است.