قصه‌ی هتل کالیفرنیا

 

هتل کالیفرنیا که ترانه‌ای از آلبومی به همین نام از "ایگلز (Eagels)" گروه راک مشهور آمریکایی است در سال ۱۹۷۷ منتشر شد و به زودی توانست از جمله مشهورترین آهنگ‌ها شود تا جایی که بعضی آن را از بهترین‌های راک تا کنون می‌دانند. این ترانه که توانست در سال ۱۹۷۸ جایزه‌ی گرمی را از آن خود کند از ترانه‌ی We Used to Know گروه بریتانیایی Jethro Tull تاثیر پذیرفته است. در ایران شاید مشهورتر از خود ترانه، موسیقی ملایم و زیبای آن باشد که اساسا توسط گیتار اجرا می‌شود. اما قصه ی متن ترانه نیز به همان اندازه زیباست. متن ترانه‌ی هتل کالیفرنیا  (اینجا می‌توانید آن را با ترجمه‌ی ابراهیم نبوی ببینید) حکایت از هتل لوکسی دارد که " هر وقت بخواهی می توانی تسویه حساب کنی اما هرگز نمی توانی آن را ترک کنی".  اگرچه ادعا می‌شود که این ترانه درباره‌ی "هتل کالیفرنیا" واقع در شهر کوچک Todos Santos در ایالت کالیفرنیا گفته شده اما گروه ایگلز این ادعا را رد می‌کند. برخی دیگر معتقدند ترانه درباره بیمارستان روانی کالیفرنیاست که به شوخی توسط کارکنانش "هتل کالیفرنیا" خوانده می‌شد. اینان می‌گویند بخش

"من مستخدم را صدا کردم
- لطفا برایم شراب بیاورید
او گفت: از سال هزار و نهصد و شصت و نه تا امروز چنین مشروبی اینجا سرو نشده است"

در رابطه با روندی است که در این بیمارستان وجود داشت که به بیماران نا‌آرام برای ساکت شدن شراب می‌دادند، که از سال 1969 ممنوع گردید.

گروهی دیگر از مسیحیان افراطی در دهه‌ی هشتاد این ترانه را تجربه‌ی شخصی یک یا چند نفر از اعضای گروه در بازدید از کلیسای شیطانی  و سال ۱۹۶۹ را سال تاسیس این کلیسا می دانستند اگر چه این کلیسا در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده بود.  به هر حال یکی از بهترین تفسیرهایی که از ترانه شده است از جمله‌ی "بوی گرم کولیتاس در هوا پیچیده بود" الهام گرفته‌ است. کولیتاس بخشی از گیاه ماری‌جواناست که دارای بیشترین ماده‌ی مخدر است. این تفسیر می‌گوید که این ترانه درباره‌ی فریبندگی ابتدایی اعتیاد و گریزناپذیری پایانی آن است.

گذشته از این داستان‌ها روایت اعضای گروه چیزی دیگر است: 'دان هِنلِی' در این‌باره می‌گوید: "ما همگی بچه‌هایی از خانواده‌های متوسطی از غرب مرکزی بودیم و 'هتل کالیفرنیا' تصور ما از زندگی مجلل در لس‌آنجلس بود." با این نگاه شاید بتوان گفت  که این ترانه بیانگر صنعت  موسیقی در کالیفرنیای جنوبی و هالیوود است که اگرچه فضایی بسیار مجلل برای اعضای خود می‌آفریند امّا به دلایل قید وبندهای روحی و اخلاقی ایجاد شده مجالی برای هنرمند باقی نمی‌گذارد تا به خویش بپردازد.

ترجمه‌ی آزاد از مطلب هتل کالیفرنیا در ویکی‌پدیا و Hotel California

 

Midnight Blue - Louise Tucker

Midnight Blue - Louise Tucker

Based on Beethoven Pathetique Sonata

First Movement

Second Movement

Barry manilow - could it be magic and Mandy

Could it be magic: Based on Chopin piano comoposition:Prelude 20 in C Minor

Karaoeke

Chopin, Prelude 20 in C-minor

 

  Mandy