سخت است!

ترجمه‌ی شعر سخت است، حالا اینکه ترجمه‌ی شعر پاز باشد سخت‌ترش می کند، حالا اینکه ترجمه‌ی La Piedra de Sol باشد که مثل خواب دیدن است خیلی سخت ترش می کند و همه ی اینها فرصتی برای آدمی بوجود می آورد که خود را و توانایی هایش را به چالش و آزمایش بکشد.

زیباست و البته ترسناک است که برای ترجمه ی یک شعر باید بخوانی و بخوانی و تا آنجا برسی که حداقل لازم است دو کتاب دیگر را هم کنارش ترجمه کنی. زیباست چون کشف است و ترسناک است چون همیشه چیزی کم است که باید پیدایش کنی. به همین سادگی که وقتی می خواهی تلفظ نام  Melusina  را که تو به سادگی دختری می شناسیش پیدا کنی ببینی که تاریخی پشت این اسم خوابیده است و تو اگر این تاریخ را ندانی می توانی متن را ترجمه کنی اما روح شعر را نه!

ترجمه این شعر سخت است ولی چیزی گرانقدر کنار این شعر هست که به من نیرو می دهد.

به هر حال اینکه نیمه ی نخستش ترجمه شده جای جشن دارد.


نظرات 6 + ارسال نظر
ل جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:23 ق.ظ

زیباست چون کشف است و ترسناک است چون همیشه چیزی کم است که باید پیدایش کنی.

و تو واقعا توانایی... می‌دانم.


.......می توانی متن را ترجمه کنی اما «روح شعر را نه! » --> و دقیقا همین می‌شود که یک ترجمه می شود ترجمه «احمد شاملو» و بقیه ترجمه ها می شوند «بقیه ترجمه ها...»

ل جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:30 ق.ظ

بله. باید جشن بگیری برای خودت. باید...
بی شک جای جشن دارد٬ بی شک.

مهرداد جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 08:41 ب.ظ

یعنی منم «بقیه‌ی ترجمه‌ها» هستم؟ و باید فقط برای «خودم» جشن بگیرم؟
ممنونم :))

ل جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:56 ب.ظ

منظور من برعکس چیزی بود که نوشته‌ای... خودت هم خوب می‌دانی. منطورم این بود که این نگاهی که به ترجمه داری باعث می شود که بتوانی انقدر توانمند و زیبا ترجمه کنی... مثل شاملو که چون این طور نگاه می کرد ماندگار شد. مطمئنم که می دانستی منظور من همین بود...

مهرداد جمعه 19 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:01 ب.ظ

شوخی کردم. می دونم که منظورت همین بود. و این رو هم خوب می دونم که من کجا و شاملو کجا؟ تو همیشه به من لطف داری.

فرخ شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:21 ق.ظ http://chakhan.blogsky.com

علاقه ی زیادت به شعر و انگیزه هات برای ترجمه ...
خوشحالم کرد . ما توی این مملکت به مترجمان بزرگ و کوشا که اول برای دل شون و بعد برای پول کار میکنند ُسخت نیازمندیم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد